Tunalı, İsmail. Tasarım Felsefesi (2002) YEM Yayın (3.Baskı) 2009 s.34-42 ÖZETİ

  Mimari yapı dört duvar ve bir damdan fazlasıdır. Sanatsal sosyolojik antropolojik estetik tarihsel ve kültürel bi yapıyı ifade eder. Ama bu karmaşık yapıyı yalın bir kavrama indirgerek mimari yapıyı bir tasarım modeli olarak betimleyebiliriz. Bir mimari yapıyı belirleyen temel katogeriler şunlardır ; kalıcılık,saglamlık; kullanışlılık rahatlık; güzellik. Mimari yapı öncelikle sağlam doğal etkenlere karşı dirençli olmalı ve yere sağlam oturacak şekilde tasarlanmalıdır. Ayrıca işlevsel ve amacına uygun olmalıdır.
İşlevsellik tasarımsal bir anlama sahiptir mimarinin evrensel dilidir. Ereksellik bu evrensel dilin bir öğresidir. Ereksellik, madde ve biçim arasında yer alan 3. bir öğedir.Mimar yaratıcı hayal gücünü kullanarak öğelerden oluşan mimari dilde özgün bir mekan meydana getirir.Her mimari yapı madde biçim ve erekselliğe dayalı özgün bir dil başka bir deyişle semantik bir yapıyı ifade eder. Mimaride karşılaştıgımız klasik barok modern ve postmodern gibi oluşumlar aslında mimari dilin değişik semantik modelleridir
Modern mimari başta bezeme olmak üzere tüm geleneksel öğeleri atarak işe başlar ve mimari dili saflaştırarak Salt mimariye minimalist ve pürist bir dile ulaşmak ister bu dil mimarinin temel öğeleri olan madde biçim ve ereksellik değerlerinin özgün bir uyumudur

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Walter Gropius ve Bauhaus Binası

Okuma metni - "Barok Mimarisi" ÖZETİ

Le Corbusier