Okuma metni - "Barok Mimarisi" ÖZETİ

BAROK MİMARİSİ

Rönasansdaki geometri ve matematikle çelişiyor. Bu yeni anlayışta mekansal derinlik ve bezemelerle desteklenen iç mekan ön plana çıkıyor. Bu özelliklerin mekan kullanımına ilişkin amacı iste duyguların kullanıcıya aktarılma isteğidir.

Barok mimarisinin tipik özelliklerini yansıttığı kilise mimarisinin dış cephe özellikleri şöyledir :

Giriş cephesinde özel yuvalar içinde tamamen bağlantısız olarak serbestçe duran 2 şerli ya da 3 erli kolonlar  Kemer, yarım kemer, pediment, plastr, korniş vb mimari elemanların yanısıra heykel figürleri ve ağır süs donatıyla elde edilen dinamik cephe görüntüsü  Taşıyıcı sistemi oluşturan yapı bileşenlerinin ağır süs elemanlarıyla gizlenmesi


Barok yapının iç mekan özellikleri genellikle aşağıdaki unsurlardan oluşmaktadır:

  Merkezileştirilmiş uzunlamasına plan ya da elipse dönüştürülmüş bir merkezi plan  İç mekanı çevresinde devamlılığı sağlanmış, dalgalı yüzeylere sahip duvarlar  Tonoz, kubbe ve kemer strüktür elemanlarını taşıyan kolonların iç mekandaki ritmik dağılımı  Mimari öğelerle ovalleştirilip, pahlanarak yok edilen iç mekan köşeleri  Pencereler etrafında farklı dalgalı bulut etkileri ve melek figürlerinin fresklerle resmedilmesi  Bulut görüntülerinin çoğunlukla rölyef biçiminde yüzeye oyulması  Duvar ve tonoz yüzeylerinin birlikte kavislendirilip biçimlendirilmesi  Ağır süsleme donatısıyla iç mekanın fiziksel sınırlarının bulanıklaştırılması  İç mekanı tanımlayan mermer kaplı yan duvarlarda oluşturula localar  Localar içine yerleştirilen kutsal figür (aziz, azize, ve melekler) tasvirleri  Antropometrik figürlerin arkasından aşağı doğru akan ışık selinin yıldızlı ışınlarla simgeleştirilip, loca alınlığının arkasındaki bir pencereyle aydınlatılması

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Walter Gropius ve Bauhaus Binası

Le Corbusier