Rasmussen, S.E. "Mimaride Günışığı" Yaşanan Mimari. Remzi Kitabevi 2009, s.188-216 ÖZETİ

Gün ışığı sürekli olarak değişik ama mimari elemanlar kesin olarak belirlenebilir. Mimar kütlelerin ve boşlukların boyultlarını kesinleştirebilr, binanın ne tarafa doğru yönlendirileceğine tayin edebilir, yapı malzemelerini ve onları kullanınış şekillerini belirleyebilir. Diğer bir deyişler daha tek taş yerine koyulmadan binanın niteliklerini ve niceliklerini kesinlikle tanımlayabilir. Tek kontrol edemediği gün ışığıdır.Bu değişken faktör nasıl sanatsal kullanılır.
Mimarinin yaşanmasında ışık önemli bir rol oynar Aynı oda duvarlarındaki açıklıkların boyutlarının ve yerleşimlerinin değişmesi sonucu çok farklı mekansal izlenimler verebilir. Bir pencereyi duvarın ortasından köşeye doğru kaydırmak odanın tüm karakterini tamamen değiştirecektir. Değişim sonucu oluşacak çok sayıda sonuç içinde kaybolmamak için 3 tip mekanla sınırlayacağız. Aydınlık açık mekan, tepeden ışık alan mekan ve en tipik olarak da yan tarafından ışık alan mekan. Başlangıçta işlevselcilik akımı tasarım ve yapı problemlerine kesin çözümler getirmek yerine sadece birtakım sloganları içeriyordu Özgür açık ve aydınlık gibi sözcükler yeni üslubun anahtar sözcükleriydi. Fakat çoğunluka amaçlanan ışıgın niteliginden çok niceligiydi Ancak mimarlıgı yanında resim ve heykel de yapan Le Corbusier en başından beri büün bir duvarı kaplayan pencereler aracılıgıyla tek yandan ışık alan odalar tasarladı Bu düzen odaya eski bir Hollandalı evinde olduğu kadar nitelikli ışık verebilirdi. Ama Le cCorbusiernin pencereleri çoğu zaman ışıgı ayarlayabilecek bir sisteme sahip değildir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Walter Gropius ve Bauhaus Binası

Okuma metni - "Barok Mimarisi" ÖZETİ

Le Corbusier