Özol, Ahmet. "Renk" Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler. Pastel yayınculık. 2002. ss. 374-380 ÖZETİ

İnsan çevresinden algılarına yansıyan renk özelliklerini görüp tanımlayarak yaratmış oldugu bireysel dünyasında renklere ait bilgi ve kavramlar geliştirir. Bu kavramsallık içinde renk adeta somut bir etken gibi gücünü ve karakterini belirlemiştir Oysa nesnelerin dışındaki renksiz gibi algılanan hava ortamının bünyesi renkli ışınları barındırdığı ve renkleri algılamamızda da bu işin demetlerinin rol oynadığı düşüncesi bilincimizin çok gerisinde kalmaktadır. Nesneler bize renklerini kolayca gösterdikleri için günlük yaşamda boşluktaki görünmeyen renk ışınlarınn içinde renklerin bulunduğunu düşünmekteyiz bile. Ancak bulutsuz bir havada gökyüzünün mavi renkte olduğunu görürürz ve yakın mesafenin  renksiz gibi algılanmasına karşın gökyüzünün neden mavi renkli oluşunu merak ederiz. Renk ışığın dışa vurumudur. Renkler değişik dalga boyları ve ışın demetleri içinde yer almaktadır. Kırılma açılarına göre kırmızı turuncu sarı yeşil mavi lacivert ve mor olarak sıralanmaktadır.Çevremizdeki tüm canlı ve cansız varlıkların renk öznelliğini ortaya çıkartan ışıgın yapısındaki özellikler bu alana ilgi duyan ve bilim insanlarını daima çekmiştir. Nesneleri tanımlarken ilk sıralanan değerlerinin başında biçimsel yapı ve renk özelliği gelmektedir. Bir nesnenin rengi ışık ışınlarını ayıklayıp emerken ışın içindeki renklerden kendi özelliğine göre olanı emmeden yansıtmasıyla ortaya çıkan etkidir ışınlarla nesne arasındaki bu doğa olayı nedeniyle nesnelerin renk özellikleri anlaşılabilmekte ve tanımlanabilmektedir. Bir nesne görülebilen tüm ışınları emerse siyah görünür. Hiç emmezse beyaz görünümlü ya da saydam niteliklidir. Cisnmin enerjiş emişi atomun yapısına, elektrikl yüküne ve doğrudan içinde bulundugu doğal koşullara göre değişir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Walter Gropius ve Bauhaus Binası

Okuma metni - "Barok Mimarisi" ÖZETİ

Le Corbusier